maandag 25 november 2013

mijn eerste handleiding: stempel maken

Vandaag maakte ik opnieuw een stempel. Stempels zijn zo leuk en makkelijk om te maken! Het enige wat je voor moet zorgen is dat je tekening niet te fijn is, anders wordt het moeilijk. Daarom heb ik ook besloten om er een handleiding van te maken. Het is mijn eerste, dus wees lief alstublieft. Moest er iets niet duidelijk zijn, laat het dan zeker weten!

Dus, wat heb je nodig:

  • Linoleum/ goedkope gom
  • een tekening die je in een stempel wil maken
  • een linoset
  • inkt

Ik gebruik meestal een goedkope gom, zeker voor kleinere tekeningen. Voor grote tekeningen heb je inderdaad wel linoleum nodig, omdat het niet past op een gom! Mijn gommen haal ik in de Blokker, Hema,...

Dus, je neemt je gom en tekent er je tekening op. Gelijk wat. Vandaag maakte ik een katje, voor op mijn roggekussentje. 



Daarna gebruik je je linosetje en werk je alles wat je wit wil weg. Daarom is het wel handig om een setje te kopen in plaats van de mesjes apart. Want nu kun je voortdurend switchen volgens wat je nodig hebt.
Het eenvoudigste is om met een breed mesje alle grote witte vlakken weg te werken. Daarna ga je met dunnere mesjes aan de slag de details uit te werken. Dit is hoe ik het doe. Je kan het natuurlijk ook omgekeerd doen, een beetje zoeken wat er jou het beste ligt.


Wanneer je denkt dat je alles hebt, dan doe je inkt op je stempel en probeer je hem uit. Zo zal je al vlug merken waar er nog inkt komt op plaatsen wat je niet wil. Zo kun je verder werken tot je het gewenste resultaat hebt bereikt.






Zoals eerder gezegd maakte ik mijn stempels voor een kersenpitkussentje. Wanneer ik een roggekussentje maak, is het steeds een vierkant diertje. Dit keer maakte ik twee katjes voor de buurvrouwen hun Kerst. Om hen te bedanken dat ze soms voor Cookie zorgen. Vooral in het weekend als wij naar Ieper zijn, dan staan ze wel klaar om hem te voederen!



Mijn roggekussentjes maak ik altijd uit fleece. Alleen fleece mag niet in de microgolf, want dat is brandbaar! Dus NOOIT doen he.
Daarom maak ik mijn binnenzakjes uit katoen (waar de rogge inzit) en die bestempel ik dan ook steeds met het dier dat ik aan het maken ben. Zo maakte ik ook al een walvis en een varken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten